Ha olja i lampan

svampTalita med matte och kantarellskörden

Det har varit ett långt uppehåll här på bloggen. Skogen har lockat oss ut för att plocka hjortron,blåbär, lingon och svamp. Till Talitas stora glädje. Hon älskar att springa i skogen. Nu startar jag upp här på bloggen igen med ett textstycke av Watchman Nee.

Men vid midnattstiden ljöd ett anskri: ”Se,brudgummen kommer! Gå ut och möt honom.”Matt.25:6

Det var brudgummens dröjsmål som uppenbarade jungfrurnas tillstånd. Hur kan jag vara redo för Herrens tillkommelse? Det finns somliga av oss som skulle varit redo, om han hade kommit för fem år sedan, men som inte är redo i dag. Det är gott att vara redo,om han skulle komma i dag, men det är inte mindre viktigt att bevaras redo, om han skulle dröja. Kan vi vänta på Jesu tillkommelse och ändå vara redo? En del kan vänta i tre dagar men inte i tre år. Andra kan hålla ut i tre år men kanske måste vänta i trettio. Hur går det då? Lägg märke till att om brudgummen hade kommit före midnatt, så hade alla jungfrurna varit ”förståndiga”! Det var hans dröjsmål som avslöjade deras oförstånd. Må Herren hjälpa oss att inte bli oförståndiga under årens lopp! Endast en sak kan försäkra mig mot tidens prövning: Hans Andes fullhet. Låter jag mig ständigt fyllas av den helige Ande, kommer det inte att saknas olja i min lampa och mitt kärl, när midnattens härskri ljuder.

Kommentera

