Nikolaiternas lära

Den här bloggposten är bara en hänvisning till  www.aletheia.se där jag skrivit en gästblogg. Logga in dig där och läs om nikolaiternas lära.

4 Responses to Nikolaiternas lära

  1. Lars Warn skriver:

    Schysst agerande, Håkan. Har förstått att man ofta postar en artikel i sin egen blogg och sedan en ”kopia” på annan blogg. Du gav Aletheia både originalartikel och originalteckning 🙂

    En f ö mycket bra artikel. Få verkar veta något om nikolaiterna. Gör mina konklusioner utifrån mina tidigare kunskaper och din artikel. Verkar hamna på påvedömet – som så ofta när ondskans hantlangare ska eftersökas.

    • Håkan Nilsson skriver:

      Tack Lars W. Innan jag blev pensionär har jag jobbat i tidningsvärlden ända sedan 1957 och har därför lärt mig lite oskrivna regler och om schyst agerande.Gud välsigne dig broder.

  2. Annelie Bäcklund skriver:

    Shalom, Håkan !

    Tror att denna artikel ligger rätt i tiden, och att den är från Herren. Bry dig inte om alla sarkasmer på aletheia. Dessa män, visar sin status som gudsmän …

    Vill backa upp ditt tilltal  med ett kompletterande,  från början av 90talet. 
    På den tiden var jag inte noga med att skriva ner dylikt. Får ‘citera’ fritt, ur minnet.

    Jag läste igenom Uppenbarelseboken, för första gången ordentligt vid den tiden.
    Kom till Upp 2:14, 15
    ~ Men jag har något litet emot dig: du har hos dig några som hålla fast vid Balaams lära, han som lärde Balak huru han skulle lägga en stötesten till fall för Israels barn, så att de skulle äta kött från avgudaoffer och bedriva otukt.
    ~ Så har du också några som på lika sätt hålla sig till nikolaiternas lära.

    Vid ”nikolaiternas lära” ‘hajade’ jag till.  ( Trots att ‘nikolaiternas’ förekom i åtta verser tidigare. )

    Herren visade i samma ögonblick,  i en syn, kombinerat med ett tilltal och pågående uttydning, ( ja, allt på samma gång ) något av vad nikolaiternas lära stod för. Han förklarade att deras lära, var i allra högsta grad levande inom både rKK och Sv Ky. Han sa att Sv Ky har aldrig gjort upp med rKKs läror, seder och bruk. Reformationen gick inte tillräckligt djupt. Mer fick jag inte veta.

    Det som var tydligast ( och i viss mån även ovanligast, kan även tyckas ytligt ) är att Herren pekade på klädseln, både de mer högtidliga med stolor och den vardagliga svarta klädseln med prästkragen. De senare är i princip identiska i resp kyrka. 
    Han visade också att de processioner som förekommer i SvKy har sitt ursprung i  rKK.

    Vidare visade Han att många präster i nämnda kyrkor, får sitt ego tillfredsställt, genom den uppmärksamhet som de får i processionerna och man känner sig ‘upphöjd’ pga klädseln. Eller, uttryckt på ett annat sätt. Man var mycket förtjust över att få ikläda sig  den ståtliga stassen inför gudstjänster och högmässor samt att gå i procession med kors, nattvardssilver o.dyl. Det var ett slags ‘performance’ som prästerna uppskattade mycket, att få delta i. Ämbetsmannadräkterna och ‘skådespelet’ skapade s.a.s en viss pondus.

    Herren framställde detta genom att jag fick ‘se’ en präst i en sakristia, klä på sig skruden och gå i procession. Samtidigt fick jag  ‘se’ hur nöjd och belåten prästen såg ut och kände sig. Herren visade också att det låg ett visst ‘andligt mörker’ över den svarta prästskruden med den vita kragen. Under tiden synen pågick, förklarades den ‘ordlöst’.  Detta är det närmaste jag kan komma i beskrivningen.

    Jag upplevde också Herrens vrede, som var betydlig.

    Någonstans fick jag en förnimmelse av att bibelorden, synen och uttydningen även hade en koppling till frimureriet. Men Herren nämnde inte något av detta. Det var mer en vag ‘aning’ i min ande, då …

    Jag gjorde endast en, notering vid det beskrivna tillfället. ‘Prästerna’ står det skrivet med blyerts i min 1917 års Bibel. Den starka upplevelsen av hela förloppet, lever dock kvar.

    På något sätt kommer jag inte heller ifrån, att din artikel hör samman med det Bertil Rosenius skriver på sin hemsida, ikristus. 
    I artikeln om ( offer-) Måltider och ockultism, fr 28/4 2013, 
    beskriver BR att Anden varnar för att vi inte ska delta i framtida, tvivelaktiga ceremoniella måltider. När jag läste den fick jag genast en känsla av att det handlar om nattvarden, Hostian och Monstransen.

    Jag är fullt medveten om att detta varken är en teologisk utläggning eller kyrkohistoria.

    Annelie Bäcklund 

    P.S. Till alla eventuella belackare – Ni, kanske har något att förmedla från Herren ? Det, skulle vara mycket intressant att få ta del av 🙂 Men framför allt skulle det vara modigt !

Kommentera

