” Dåren har sitt hjärta åt vänster ” Predikaren 10:2 b

Kom och följ mig, själva vilja vi oss frälsa

Att tro på Gud eller på sig själv. Du kan välja att tro på dig själv istället för på Gud och må hända kan du peppa dig att nå en framgång, men vad skall du med den framgången om du kvalificerat dig till helvetet. Jesus dog på korset för att du skulle få träffa hans pappa. Det kan du inte fixa genom att tro på dig själv.

Internationalen är ett exempel på en text som är inspirerad av Satan. Kolla på den här versen.

“I höjden räddarn vi ej hälsa ej gudar, furstar stå oss bi. Nej själva vilja vi oss frälsa och samfälld skall vår räddning bli. För att kräva ut det stulna, bröder, och för att slita andens band, vi smida medan järnet glöder med senig arm och kraftig hand.”

Kan man som född på nytt, en Jesu lärjunge stämma in i denna sång på första maj?

Illustration och text Håkan Nilsson.

7 Responses to ” Dåren har sitt hjärta åt vänster ” Predikaren 10:2 b

  1. Birgit Severin Forslund. skriver:

    ” Kan man som född på nytt, en Jesu lärjunge stämma in i denna sång på första”

    Definitivt icke!

    Så har ju framgångarna uteblivit också medan den troende kan ”hava framgång i allt vad du företager dig” Josua 1:7 och Psaltaren 1:3 ”allt vad han gör, det lyckas väl”…

  2. Celia skriver:

    Nej den sången sjunger inte jag!
    Allt gott till er båda!

  3. Lars W skriver:

    Hmm… din figur är ganska lik personligheten Ateist i min gamla version av Bunyans Kristens resa. ”Ateist brast ut i ett högljudt skratt” lyder bildtexten i det fallet.

    • singingdogblogg skriver:

      Frid broder. Det stämmer väl, jag tog mig friheten att teckna av den eftersom den genom sin ålder inte längre är skyddad under upphovsrätten.

      • Lars W skriver:

        Det gjorde du alldeles rätt i. Den verisonen av Kristens resa är b ht w min favorit. Översatt till härlig gammal svenska och med otroligt välgjorda kopparstick. Den saknar dessvärre rygg (alltför använd) men jag bläddrar försiktigt. Tryckt 1893 hos Göteborgs Handelstidning, den tidning som senare under andra världskriget utmärkte sig genom att berätta sanningen om Hitlertyskland och vad denne gjorde mot judarna (till skillnad mot de många tidningar som strikt följde devisen ”en svensk tiger”). Boken är en del av mitt arv efter mormors far.

      • singingdogblogg skriver:

        Kristens resa, en fantastisk bok. Jag har växt upp med den, långt innan jag kunde läsa hängde jag över boken och kollade på illustrationerna som gorde ett mycket djupt intryck på mig. Jag tror faktiskt att de bidrog till min gudslängtan vilket senare ledde till att jag blev en kristen.

Kommentera

