Brev till Berndt Isaksson

Hej Berndt,
Läste på din blogg i går (23/2), dagens citat från Frank Mangs ”När människan blir ärlig vill hon se allt i rätt ljus och bedöma allt fullkomligt rättvist.” Mycket bra ord från Frank Mangs, men nu ställer jag mig frågan har du själv läst det här uttalandet ?
Du har lagt ut ett stycke från min bloggpost om prinsessan på ärten som skall resa sig och bli förberedd att regera med Jesus. Du har lagt det i ett stycke som handlar om den falska karismatiken och kallar det för herraväldeslära. Du känner säkert till att Guds ord talar om att hans brud skall regera med Jesus under tusenårsriket och du har fått det bekräftat från mig vad det är som avses. Varför tar du inte bort det, utan har kvar detta på din blogg?
I Ordspråksboken står det: HERREN hatar, ”en lögnaktig tunga” och ”ett hjärta som smider onda planer.”  När Guds ljus träffar oss blir det sanning och när Guds kärlek träffar oss blir det nåd. Ta dig samman, ta emot ljus från Gud och avskaffa osanningen på din blogg.
Håkan Nilsson

Ps.
Gör också Antonia och Deborah uppmärksam på citatet från Frank Mangs.

5 Responses to Brev till Berndt Isaksson

  1. Birgit Severin Forslund. skriver:

    ”Den som giver den skyldige rätt och den som dömer den oskyldige skyldig, de äro båda en styggelse för Herren” Ordspråksboken 17:15

  2. SÅ Gerdvall skriver:

    Tack Håkan Nilsson för att du tar tag i detta med lögner på pastor Berndts samtalsforum. Jag är själv utsatt för detta och han ger inte möjlighet att bemöta. Oavsett om man stöder det jag ger uttryck för så får inte den sanning man anser själv ha, försvaras med lögn. Sanning behöver aldrig ta lögnen som vapen. Ett exempel alldeles nyligen var det som Berndt publicerade från en artikel på MFS hemsida där tgb kommenterar:

    2013-08-11 23:08:02 – tgb
    Jag reagerar på samma sätt som Berndt när jag läser vad MFS och Ketriel Blad håller på med. Ketriel försöker vara så smart och har kört ner huvudet så djupt att han helt har tappat orienteringen. Han skulle behöva lyfta huvudet och starta om och ta allt från grunden. Med det menar jag på vilket sätt vi är inympade. Det är det Jesaja skriver som jag tänker på.

    Jes. 11:1-4
    ”Men ett skott (rotskott) skall skjuta upp ur Isais avhuggna stam,
    en telning [Jesus] från hans rötter skall bära frukt”.

    Jes. 53:2
    ”Som en späd planta sköt han [Jesus] upp inför honom,
    som ett rotskott ur torr jord”.

    För att förstå texten måste vi veta vad en avhuggen stam är och vad ett rotskott är.
    Är vi inympade i den avhuggna stammen [Israel, som Gud (tillfälligt) övergett] eller är vi inympade i rotskottet [Jesus]?

    Vi har samma rot som Israel och hämtar näring från både lagen och profeterna, men det är Jesus [rotskottet] vi är inympade i. (Rom. 11:16-21, 23)

    Nu ett citat av Ketriel Blad i den artikel som kritiseras för att han har en villolära vad gäller inympandet av de troende:

    ””Problemet jag haft var att jag blandat ihop dessa och menat att hedningen blivit medlemmar i det jordiska Israel genom pånyttfödelsen – inympningen. Men under den senaste tiden har den Evige visat mig att inympningen inte är i det jordiska Israel utan i det himmelska. Olivträdet finns i himlen, roten (Messias) är i himlen.”

    Trots att jag påpekat i mail till Berndt att Ketriel har samma uppfattning som tgb, så vägrar Berndt att ändra sig.

    På samma sätt har Lennart Jareteg vägrat att korrigera det han skrivit om MFS, trots att det inte är MFS åsikt. Jag har ringt till honom och begärt att han i sanningens namn skall ta bort det som vi inte anser, men han har vägrat att göra det. Är hans ”sanning” så bräcklig att den måste försvaras med lögn och enbart envägskommunikation?

    Jag förstår mycket väl att de tror sig bekämpa allehanda villfarelser och anser sig vara väktare för den rena läran, men den som har mött Sanningen personifierad behöver inte använda lögnens vapen. Då är det något fel på den ”sanning” man försvarar.
    Med önskan om Herren Jeshua nåd och välsignelse!
    Stig Åke Gerdvall
    ordf MFS

  3. SÅ Gerdvall skriver:

    Du handlar ju precis som Andreas Djupfrost och Jareteg när du vägrar ta in min kommentar. Du har ju ingen kunskap om vad MFS verkligen lär.

Kommentera

