BIBELFOKUS SAMT ELVOR OCH JANNE, VÄKTARE I DIKET ?

 

 

 

 

 

 

 

 

Gud har givit oss uppdraget att predika de goda nyheterna. Men att predika de onda nyheterna, vem har givit det uppdraget? Ja, inte kan det vara Gud. Elvor och Janne samt bibelfokus är de två ledande hemsidorna i att predika de onda nyheterna. De tror sig nog vara väktare på muren, men är nog snarare väktare i diket, där de bara ser mörker och inget ljus.

De kristna tidningarna företräder ju inte i första hand Guds intressen utan ägarnas och då är det bra att kunna torgföra sina åsikter på Internet, men det vore önskvärt med lite mera respekt för pressetiska regler. På ovan nämnda sidor skjuter man hej vilt olika förkunnare i sank, men ger aldrig ett tillfälle till genmäle eller en kommentar. All turbulens de ställer till med får Berndt Isaksson ge utrymme för på samtalsforum och hans hemsida utvecklas till en slagsida.

Jag känner människor som blivit storkonsumenter av dessa väktarsidor och de talar numera bara om hur hemskt allting är och inget om Jesus och allt positivt som sker i HANS församling. Hur bemöter man då alla villoläror som florerar? Aposteln Johannes har svaret: “Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.” (Folkbibeln) “ Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret förstod det inte.” (Reformationsbibeln) “Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte fått makt därmed.” (1917)

Till sist: Skaparna av de här mörkersidorna lever farligt, genom att de låter sig upphöjas av sina beundrare. Till deras beundrare vill jag därför citera Ordspråksboken 29:5 “ Den som smickrar sin nästa breder ut en snara för hans fötter.”

Håkan N.

46 kommentarer till BIBELFOKUS SAMT ELVOR OCH JANNE, VÄKTARE I DIKET ?

  1. Celia skriver:

    Tack Håkan, äntligen någon som håller med mig i denna fråga!! Har läst dessa sidor och jag blir lika bedrövad och missmodig varje gång. Till slut insåg jag att det kanske inte var mig det var fel på – utan de som kritiserade allt och alla.
    För visst är det otroligt andligt nedbrytande att bara höra om alla dessa falska profeter och predikanter, som man själv blivit väldigt välsignad av. Det finns ju inte en enda pastor eller profet i dag som det går att lita på tydligen, bortsett från David Wilkersson, fast han är ju död nu.
    Jag undrar verkligen vilka som fortfarande är sanna predikare av Guds ord, i deras mått mätt i världen idag – finns det någon information om det alls?
    För under tiden de letar upp allt ont som finns, upplever vi här underbara ting med Jesus och Helig Ande. Men om detta får vi ju berätta själva.
    Var välsignade hemma i bönehuset!

  2. Birgit Severin Forslund skriver:

    ”Likaså, om en trumpet giver ett otydligt ljud, vem gör sig redo till strid?” 1 Kor.14:8

    Tack Håkan och Yindee för klara basunstötar!

    Var välsignade!

  3. Birgit Severin Forslund skriver:

    Massor av applåder till den så åskådliggörande bilden!

  4. Inge skriver:

    Tack för din klarsyn! Vägen är smal och ofta krokig, den väg som leder till livet , i vår iver att inte dras ner i det uppenbart felaktiga diket hamnar vi lätt i det motsatta med risk att vi ändå missar målet. Gud välsigne dig och all ära till Herren !Ingen människa är värd att upphöjas då det bara finns en som är värdig all ära!

  5. Andreas Frost skriver:

    Gud välsigne Berndt Isaksson, Elvor & Janne Ohlin och Lennart Jareteg!

    Hade inte Herren rest upp människor som dessa hade jag nog varit på helt fel väg idag.

    Det verkar ha gått ännu en skiljelinje i kristenheten. Nu handlar det om vi ska leva efter Torah eller Herren.

    För egen del säger jag nej tack till Lagen, kunskapens träd. Visst kan frukten se god ut men ack så dödlig den är! Kära vänner, se till att ni inte tror det är Herrens Ande som talar när det är satan, ormen.

    Älska sanningen.

    • singingdogblogg skriver:

      Välkommen till Singingdogblogg Andreas. Om man tar tid tillsammans med Gud och lär sig att lyssna till den Helige Ande kommer man inte fel. M.a.o. Det är Jesus (Sanningen) som vi skall följa och inte människor. Lagen är det inget fel på den är också Guds ord. Lagtavlorna låg inneslutna i Arken och Arken är en förbild på Kristus. Jesus har givit oss lagen, men Han hjälper oss också att uppfylla den. Har man inte förstått den enkla sanningen blir det naturligtvis tungt.

      • Ingela skriver:

        Håkan,
        man skulle ju önska att det räckte att, som du säger, ‘lyssna till den Helige Ande’.

        Men jag har erfarenhet av så många kristna sammanhang – både hemma och utomlands – där man säger precis så, samtidigt som man varit totalt vilsefaren i olika diken.

        Tyvärr har jag sett både i andras liv, och även i mitt eget, att man kan tro att man hör den Helige Anden rätt, fastän man hör något annat, som leder fel.

        Där var det sådana som Jareteg och Ohlins, som hjälpte mig att se, det som jag själv kännt en obekvämlighet över, trots att andra verkade tycka det var så okej, och så från Gud.

        Vi gör nog klokare i att lyssna på Skriftens ord, och be om Guds Andes hjälp att förstå det rätt, än att bara ‘frikopplat’ försöka ‘lyssna på den Helige Ande’. (För det är inte någon garanti mot att hamna vilse.)

        mvh, Ingela

      • singingdogblogg skriver:

        Välkommen till Singingdogblogg Ingela. Naturligtvis skall allt stämma med Ordet och man skall även lyssna till bröder och systrar. Jag tror att aposteln Johannes har lösningen när han säger: ” Ljuset lyser i mörkret och mörkret har ingen makt därmed.” Läs Celias kommentar, jag tror inte att hon är ensam om sina funderingar. Håkan N.

      • Keijo skriver:

        Ingen människa kan uppfylla lagen. Det är bibelns klara budskap det var därför Jesus kom och uppfylde lagen för oss. Arken Jesus har lagen inom sig.

  6. Ingela skriver:

    Håkan – och Celia,
    jag har läst Celias kommentar, och jag förstår absolut att många kan uppleva det så.

    Jag gick själv igenom en tung period, just när jag upplevde att ‘draperiet dragits undan’, och jag såg hur mycket villfarelse det finns. Det var något jag redan hade gått och kännt mig missmodig över i flera år, men jag trodde att det bara var jag som var ‘kritisk och negativ’, som inte kunde vara glad, och tugga och svälja vad som serverades i kristna sammanhang.

    När jag väl börjat att se vad som var på gång, var det inte så kul att se hur ‘surdegen’ genomsyrat i stort sett allt. Ett tufft uppvaknande, med andra ord.

    Och när jag i den vevan hittade Jaretegs och Ohlins hemsidor – för att jag letade efter om det fanns någon annan som såg det jag såg – så blev det delvis en lättnad att se att andra också hade sett det.

    Samtidigt blev ju själva nyheterna tunga.
    Avfallet har verkligen gått långt.

    Men jag tror att man drar alldeles fel slutsats om man skjuter brevbäraren för att han kommer med dåliga nyheter!

    Är det inte ändå det det handlar om, när man varnar för dem som varnar?

    mvh, ingela

    • singingdogblogg skriver:

      Guds frid Ingela. En brevbärare bär fram nyheter från någon som har skickat dem. En profet är ett exempel på en sådan, han bär fram vad Gud har sakt. Här bär de genom ett ivrigt grävande och sökande i allehanda källor farm vad de själva kommit fram till. Se också min kommentar till Antonia. Håkan N

  7. Antonia skriver:

    Håkan,

    Vad är det som du m fl. gör just nu? Varnar du/ni inte för bl. a Jareteg och Ohlins hemsidor?

    Hur kan du då ”förbjuda” andra att varna för det som de ser att är fel?

    Är du inkonsekvent då ?

    Mvh/Antonia

    • singingdogblogg skriver:

      Välkommen till singingdogblogg Antonia. Jag har inte varnat än mindre förbjudit, utan jag har ifrågasatt deras metoder. Det som jag tycker är absolut botten, är att man brännmärker personer som villolärare, men inte ger dem möjlighet till genmäle. Skall det vara sämre ibland kristna än ute i världen? För där råder inte en sådan obarmhärtighet. Jag är inte ensam om att ifrågasätta deras metoder och glädjande nog börjar det få effekt. Jareteg har inte öppnat dörren för debatt men börjat ändra i en del av sina texter. Han blev av Daniel på Aletheia inbjuden att ställa frågor till Eddie, men gensvarade inte på det erbjudandet. Då framstår han ju enbart som felsökare och inte som sanningssökare.

  8. Sefast Tronde skriver:

    - Fröjd i Herren är vår starkhet, står det inte så. Ibland kan man undra vart fröjden tagit vägen hos vissa, när allt skall vara så nattsvart och negativt.

    Med detta inte menat att vi inte skall vara vaksamma, men vaksamheten är inte att sprida rädsla och att föra en anda av pessimism och mörker, tvärt om; detta sprider bara en apatisk förlamning.

    MVH / Sefast Tronde

    • singingdogblogg skriver:

      Det är sant. För många år sedan när David Wilkerson var i Sverige sa han att svensk kristenhet lider under apati. det budskapet resulterade aldrig i någon omvändelse och nu fyller man på med mera apati istället.

    • Ingela skriver:

      Sefast,
      du skriver att ”Ibland kan man undra vart fröjden tagit vägen hos vissa, när allt skall vara så nattsvart och negativt”.

      Precis så kände jag när jag uplevde att ‘draperiet’dragits undan. Ett tag blev jag nästan deprimerad. men jag hämtade tröst från löftet att ‘välsignade är ni som sörjer nu…’

      Sedan hände något – de goda nyheterna om vårt hopp om Jesus, och det enkla, obesudlade evangeliet, framstod så mycket tydligare mot denna mörka bakgrund!
      Jag måste säga, att jag har nog aldrig upplevt en sådan frälsningsglädje som nu! jag har nog aldrig varit så tacksam över nåden som nu.

      Jag har väl heller aldrig varit så uppfylld av kärlek och beundran för Jesus, som jag är nu.
      Och detta trots en ‘mörk bakgrund’.
      Dels är det händelseutvecklingen i världen, där till och med ofrälsta undrar högt, hur det hela ska sluta – dels i kyrkan (var ska jag börja?) – och dels de ‘mörka bitarna’ i mitt eget liv, med långvarig sjukdom, och medvetenhet om min egen totala förtappelse utan Honom…

      Nej, för min del ser jag ingen motsatsrelation mellan att ‘leverera’ varningar, och samtidigt vara fylld av glädje. Lyssnar du till exempel på Janne Ohlin, så hör man hur han riktigt sprudlar av glädje – trots de allvarliga varningsord han kommer med.

      ”Allt är väl, allt är väl”, säger profeterna – men det är inte väl…

      mvh, Ingela

  9. Celia skriver:

    Ja det är klart att det måste finnas människor som varnar när det blir helt galet och folk predikar ett falskt budskap, varnar när new age nästlar sig in i våra kyrkor, när bibeltexter förvrängs etc, Sådant är nödvändigt i Kristi kropp. Men samtidigt får vi inte döma ut allt och alla så fort det visar sig ett någon har syndat (framför allt om predikanten kommer från USA) för syndar gör vi alla fortfarande.

    Vi måste inse att ingen av oss på denna jord sitter med den totala sanningen. Vad vi däremot vet är att Kristi kropp inte kan fungera utan enighet. Jag har själv upplevt hätsk stämning och mycket kärlekslösa attityder till följd av nämnda sidors undervisning. Splittring i stället för enighet.

    Paulus skrev till Filipperna att det finns ju de som predikar Kristus med orena motiv, men det spelar ingen roll så länge som evangeliets budskap sprids – de orena motiven är det Herrens sak att döma.
    Samtidigt skriver också Paulus att vi inte ska ge oss in i debatter och diskussioner så därför ber jag att ingen ska ta illa upp efter mina kommentarer i detta ämne. Och därför vill jag absolut välsigna paret Ohlin, Lennart Jareteg och pastor Isaksson för allt gott de också skriver.
    Frid till er alla !

  10. singingdogblogg skriver:

    Till alla.
    På Kjells blogg (vad är sanning?) skriver han om Eddie Chumney och alla anklagelserna mot honom, exempelvis att han förkunnar att vi skall omskära oss. Så publicerar han ett svar från Eddie själv där han förklarar vad han undervisat och vad han menar. Ett tydligt svar som vederlägger alla anklagelser. Ett tydligt exempel på att om man tagit reda på sanningen istället för att döma efter rykten och andrahandsuppgifter så hade man sluppit all den turbulens som blev efter anklagelserna mot honom. Men Eddie själv säger sig uppleva att frågan ställts av någon som inte tycker om undervisningen om våra Hebreiska rötter och vill finna en anledning att förkasta hela budskapet.

  11. Antonia skriver:

    Håkan N,

    Måste nog få rätta dig lite nu.

    Kjell skrev inte att Eddie förkunnar omskärelse.Däremot publicerade han ett citat, som E.C själv hade uttalat, angående omskärelse. Det är en väsentlig skillnad, tycker jag.

    Och att det dömts efter rykten och andra hands uppgifter som du även skrev, är heller inte korrekt, då bör du även kunna visa med konkreta citat, när så har skett!

    Det är viktigt att försöka vara saklig när man skall ”bedöma” varandra.

    Hälsningar,
    Antonia

    • Håkan Nilsson skriver:

      Helt rätt, det skulle ha stått att han citerade. När man läser Eddies svar på Kjells blogg, så är ju all turbelens som man skapat helt onödig. Vore det inte klokt att tala med den personen det gäller innan man klassar honom som villolärare? Daniel på Aletheia bjöd in väktarna att ställa frågor till Eddie, men ingen ville.Det tyder ju på att man inte vill veta sanningen. Men- det kan ju också vara så att man fördömmer Eddies undervisning för att man inte förstår den, det är ju ingen barnmat han serverar.
      Allt gott från Håkan N

  12. Sörjer över Andreas slutkläm;

    ”För egen del säger jag nej tack till Lagen, kunskapens träd. Visst kan frukten se god ut men ack så dödlig den är! Kära vänner, se till att ni inte tror det är Herrens Ande som talar när det är satan, ormen.”

    Guds Ord säger tydligt att Herren flyttat lagen från tavlor av sten till våra hjärtan i det nya förbundet. Jesus själv säger att både Lagen och profeterna hänger på kärleksbuden. De står givetvis inte i konflikt med varandra utan harmoniserar även om det inte är möjligt att leva efter alla GT’s bud, ej heller vägen till vår frälsning.

    Jag anar, tror och hoppas att någon missuppfattat Sven Reichmanns predikan kring Lagen som kunskapens träd. Guds Ord är för mig allt igenom gott. Gud vill vårt bästa. Att någon del av Guds Ord skulle vara satan som talar är för mig en mycket främmande tanke.

    Jag tror personligen inte svensk kristenhets stora problem idag är att vi följer för många av Herrens bud utan tvärt om. Vi har nedmonterat de flesta buden och hamnat i en flumkristendom som bereder vägen för den laglöse själv.

    Lag & nåd hör ihop. D.v.s. vi behöver nåd därför att vi ständigt bryter mot Herrens bud. Tar vi bort buden, behöver vi inte nåden heller, då hamnar vi i laglöshet.

    Visst – vi är kallade att ”vandra i anden” men Paulus säger följande:

    Gal 5:18 Men om ni leds av Anden, står ni inte under lagen.

    Jesu död på korset tog inte bort lagen i sin helhet utan lagens förbannelse. Sätter vi ett likhetstecken som en del vill mellan lagen och lagens förbannelse kastar vi ju även löftena och välsignelserna. Vad Paulus menar med ”lagens förbannelse” finner vi det finstilta i just lagen. D.v.s. i 5 Mos 27:26

    ”Förbannad är den som inte upprätthåller alla ord i denna lag genom att följa dem.”

    Det Jesus ”tog bort” på Golgata var just detta kapitel, inte löftena, välsignelserna och undervisningen som Paulus har följande att säga om:

    2 Tim 3:16 Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet

    Alltså, låt oss inte gå från ena diket till det andra.

    mvh
    Daniel
    http://www.aletheia.se / http://www.elshaddai.se

  13. Antonia skriver:

    Daniel,

    Du skriver: ”Lag & nåd hör ihop. D.v.s. vi behöver nåd därför att vi ständigt bryter mot Herrens bud. Tar vi bort buden, behöver vi inte nåden heller, då hamnar vi i laglöshet”.

    Vilken lag (specifikt) är det som du åsyftar här ?

    Och vidare: ” Visst – vi är kallade att ”vandra i anden” men Paulus säger följande: Gal 5:18 Men om ni leds av Anden, står ni inte under lagen”.

    Men sen verkar du motsäga ovanstående påstående med att: När vi leds av Anden är vi befriade från lagen

    Menar du då att lagen fortfarande gäller och att när vi håller buden (så gott vi kan) så hamnar vi inte i laglöshet, utan då står vi under nåden?

    Har svårt att förstå din poäng, så förklara gärna, vad du avser med dessa båda bibelcitat!

    Med vänlig hälsning,

    Antonia

  14. Henrik skriver:

    Det finns några aspekter vilka bör beaktas:

    Alla personer har olika uppdrag, gåvor, förmågor, kunskaper och ljus över olika delar av sanningen. Att en person skriver mycket om det som personen har specialkompetens inom är naturligt. Att sträckläsa allt som en person med specialkompetens skrivit under en flerårsperiod kan för den som är ny inför informationen te sig som slagsida och obalans. Jareteg kan skriva om det som upplevs negativt men han är samtidigt en kärleksfull och ödmjuk person som även kan fokusera på evangeliets centralpunkt.

    Ohlins och Jareteg har kunskaper på ett område som aktivt motarbetas från så många håll att informationen fått allför lite utrymme i media, i församlingarna och i samhället i stort. Det är först nu när internet fått genomslag som denna information har getts möjlighet att spridas. Därför är det många varningar som med rätta kommer oss till del samtidigt.

    Det är av konflikträdsla och en vilja att göra alla till lags som varningar för katolska kyrkan, liberalteologi och andra villoläror inte tas emot.

    Om du känner dig nedstämd när du hör om villoläror är det inte farligt eller värt att undvika.

    Det är dags för kristna att vara öppna inför information och pröva den gentemot Guds ord.

    Det är även dags för kristna att sluta vara så godtrogna att vi tror på den officiella världsbild som media, samhällselit och andra som styrs av antikristlig ande förmedlar.

    • singingdogblogg skriver:

      välkommen till singingdogblogg Henrik. ”Ohlin och Jareteg har kunskap” Men Gud har givit oss gåvan att skilja på andar och den har inget med kunskap att göra. Men tyvärr har Andens gåvor blivet en verklig brstvara i svensk kristenhet.
      Specielt på Jaretegs sida blir ivern så stor att söka fel så att sanningen sätts åt sidan. Ohlins och Jareteg blev av Daniel Forslund inbjudna att ställa frågor till Eddie när han för en tid sedan besökte Sverige. Men de var inte intreserade, utan ville beholla den bild de fått genom lösryckta stycken och andrahands uppgifter. På Kjells blogg svarade Eddie själv på en fråga och det visade sig att kritiken han fått bygde på ett missförstånd. En väldig turbulens och debatt helt i onödan, för att man är mer intreserad av att hitta fel än det som är rätt. Om den som skall kolla olika förkunnare inte är intreserad av sanningen tycker jag att det är alvarligt.

  15. Se upp för de falska profeterna som kommer till er fårakläder men som i sitt innersta är glupande ulvar. Deras budskap kan vara helt rätt men deras motiv är pengar, makt, inflytande, ära av människor, ja de vill göra sig ett namn men de förleder dessa mina minsta säger Herren. Det vore bättre för dem att de fick en kvarnsten om halsen och sänktes ner i havets djup.

    Paulus varnar för dessa falska profeter i snart sagt varje brev och Petrus gör det och Johannes gör det.

    Idag finns det få som gör det ifrån predikstolarna eftersom de flesta av dem som står där, är själva med i avfallskarusellen.

    Det största problemet är att när vi slutar att predika och leva det sanna evangeliet, som går ut på att vi skall förvandlas och bli lik Kristus och på det viset leva i världen för att vinna våra medmänniskor, ja då går vi fel och måste ta till trosrörelsens villfarelser eller E.C. falska lära.

    I Gal 1 så uttrycker Paulus vad som kommer att ske med alla dessa falska lärare. De lever under förbannelsen och kommer inte in i himmelriket.

    Min fru och jag har två ggr blivit förförd av dessa falska profeter men Herren har befriat oss ifrån dessa demoniska krafter.

    Eftersom du tycks vara helt blind för detta skall vi be för din befrielse!

    • singingdogblogg skriver:

      När den kristna bekännelsen bygger på kunskap om Jesus istället för en relation med Jesus, då blir man ett lätt byte för villolärare. Är det månne därför som ni fått göra två varv i öknen? Snälla låt mig slippa era förböner. Högmodigas böner är inget att ha. Använd istället er tid till att hitta någon som kan hjälpa er att få lite ljus och evangelium in i er trista hemsida. MVH Håkan.N

      • Jag vill be om förlåtelse då jag förstår att du tog mycket illa vid dig av det jag skrev. Kanske tog jag i för mycket då jag i all välmening ändå försökte att belysa hur allvarligt jag ser på denna problematik.

        Jag kommer inte att besvära dig mer.

        Nåd och frid önskar jag dig av hjärtat.

        Erik

  16. Problemet med att hänvisa till Paulus ”hårdhet” v.g. villolärare är att få idag har Paulus ämbete, pondus eller kunskap i Guds Ord och andliga skärpa. Den som tror det har drabbats av andligt högmod vilket i sig är en styggelse.

    En annan sida av Paulus är orden ”vår kunskap är ett styckverk” vilket innebär både att vi kan ta fel i våra bedömningar om våra trossyskon och även predikanter och ledare kan ta fel i olika avseenden och ser inte alltid med 100% skärpa.

    Således blir jag mörkrädd när jag läser vissa personers domar över andra.

    ”lever under förbannelsen” + ”demoniska krafter” är beskrivningar av predikanter och bibellärare jag personligen inte skulle uttala med lätthet. Ty med det mått vi dömer kommer vi själva bli dömda.

    mvh
    Daniel

  17. Tony Malmqvist skriver:

    Äntligen nån som på ett nyanserat och på ett vist sätt tar upp det här, har själv tänkt vid nåt tillfälle ta upp det här om de s k väktarna. Istället för att jag har gjort det, har jag under en tid helt avfjärmat mig från den, vad jag vill kalla den för råa kristenheten i det här landet. inte för att jag ser mig som så mycket bättre, tvärtom.
    Mitt enda syfte med mitt bloggande är att förhoppningsvis få visa på den verklige, den sanna och den eviga Jesus Kristus.
    Idag vet jag inte med säkerhet om vi verkligen talar om samma Jesus i en del sammanhang, faktum är att jag har blivit osäker

  18. Tom skriver:

    Elvor o janne tar upp intressanta ämnen som få vågar röra vid
    Profetior var min väg in i kristendomen och vi ser väl alla att tidsålderns slut närmar sig, 1000årsriket är nära! Då måste de svavelosande predikningarna tillbaks för att väcka de som slumrar, nyheter som visar på profetisk överensdtämmelse har en tendens att försvinna i mediabruset
    Sen att de attackerar vissa predikanter och inriktningar får man ta med en nypa salt o känna efter själv om det stämmer

  19. Mask nr. 2 skriver:

    Hej,
    Äntligen någon som vågar öppna munnen.
    Jag är utbränd på dessa bloggar.
    Alltid nya teorier om när vedermödan skall börja man aldrig någon som prickar rätt.
    Problemet är att man inte förkunnar evangelium.
    Utan i stället bara sysslar med strider hit och dit.
    Paulus var en sann väktare men av evangelium för han förkunnade det också och satt fängslad för det.
    Jag vet folk som lider för evangelium i Sverige och som är sanna väktare för evangelium men ingen lyssnar till dem inte ens kristna. De är förkastade av sina egna familjemedlemmar de är hatade av syndarna stör varje syndare i sitt samvete.
    Några av dem är killarna som håller till på bloggen erevna.nu
    I stället samlas ”kristna” runt lärare som kliar dem i öronen med sina teorier om vedermödan och förkunnar evangelium.
    Sysslade Wesley, Whitefield, Edwards, Booth, Spurgeon, Paulus, Jesus med senaste tecknet i solen eller sysslade de enbart med att förkunna evangelium?

    Dessa bloggare Ohlins, Jareteg och Isaksson klarsynta när det gäller många falska profeter och de är bra att några ser igenom det osunda och falska och det kan vi vara tacksamma för.

    • singingdogblogg skriver:

      Tack för den kommentaren. Intresant vad du nämner om Paulus, jag har också tänkte på honom. Många av vår tids väktare försvarar sitt väkteri med att hänvisa till Paulus. Men det finns en verklig stor skilnad, Paulus vakade över sin egen skörd, vilken av våra väktare gör det? Om Guds hela ord predikas för människor så kan de själva bedömma vad som är falskt och vad som är rätt och behöver inga sjävutvalda överförmyndare. En bekant till mig uttryckte det bra ”De som är köttsliga strider i köttet, de som är andliga strider i anden.” Guds frid från Håkan.

  20. azaryahu skriver:

    Intressant! Jag förstår de sk. ”väktarna” och deras varningar och samtidigt förstår jag de som har lite svårt med den pedagogiken också. Det är viktigt att ha kärleken som Paulus predikar om. Men vad är kärlek? Är det inte att använda sin urskiljning och att förmana också. Ibland verkar det som kristna har satt sanningen åt sidan?

  21. elisabeth skriver:

    Behöver inte det kristna folket besinna sig och vända om till sin första kärlek, erfar att det finns stridiga makter inom troslivet för många. Jag tror att det är nödvändigt att var och en tar ansvar för sig själ inför Jesus KristusDet blir för mig som följt Jesus några år en insikt att inte låta mig ledas av vilken ledare som helst., många kristna tror att de vet bättre än en nyomvänd Jesus jag ber att nyomvända som mött din kärlek och frihet ej blir inblandad i dessa obibliska strider, Det kristna rådet samt ledare borde uppmärksamma detta och ej döma utan att pröva inför Gud den allsmäktige dessa varningar ,vi behöver ej bli depr för detta utan tacka Gud för att det finns personer som är kallade att varna också Allvarligt är detta fördömande av ev profetiska röster För de profeter som måhända vår Fader skickade till församlingen Tog ni emot dem???? eller ”dödade ni dem” för att de inte passade in i ert religiösa och högmodiga mönster.Kanske var de udda och lite annorlunda precis som på Jesu tid kanske var inte ni öppna för Herrens tilltal
    Tacka Gud för väktarna och var inte så sturska alla ni som dömer .
    Hur ser det ut;???
    (Skvaller och förtal, högmod och självförträfflighet andliga övergrepp och personliga attacker ) Vi behöver verkligen vakna upp
    Tackar min Fader att endast Han har makten. önskar er alla Guds välsignelse

  22. Kristina Bengtsson skriver:

    För mig har det varit mycket bra och intressant med Hemsidan ”Bibelfokus”. Men de senaste veckorna är den av någon anledning spärrad ; d.v.s. jag kommer inte in på den. Vet inte varför. Något har tydligen hänt. Någon som vet ? Tack för svar ! Själv har jag inte gjort något olämpligt. Det kan ha varit någon, som olovandes har kommit in på mitt konto, men hur det har gått till vet inte jag. Gud välsigne er !

    • singingdogblogg skriver:

      Guds frid Kristina. Du kanske kan maila till dom och fråga vad som hänt

      • Kristina Bengtsson skriver:

        Ett tag sen nu. Fortfarande är jag spärrad. Brukade vara på ett Bibliotek. En Bibliotekarie har missuppfattat mig totalt,eller också är han ren ateist. Han var elak en gång och nästan skrek ,att han skulle stänga av mig. Just då, hade jag tittat på Bibelfokus´ena Video. Antingen är det så, eller också Bibelfokus ägare själv som spärrat mig. Nu undrar jag nästan om allt på den Bibelfokus fortfarande är adekvat ?? Vill gärna komma in på Hemsidan, men kontaktar inte genom Mail. eftersom jag inte har gjort något fel.

  23. clarre skriver:

    Bibelfokus sida fungerar perfekt. Jag kommer ihåg när jag vart frälst,det var 1988 i en liten filadelfiaförsamling i norrhälsingland.

    På den tiden så hade jag ingen ”troslära”,ja den sk ekumeniken fanns inte heller på agendan.

    Utan jag vart troende efter det där kvällsmötet där jag tog emot syndernas förlåtelse när jag bad frälsningsbönen.

    Så vandrade jag sedan i några år i mitt nyfrälsta tillstånd..hade bara den enkla relationen med min Herre och frälsare Jesus genom vanlig och enkel bön och vanlig bibelläsning.

    Tänk att det RÄCKTE FULLT UT…och gör det ännu idag.
    Någon sk troslära eller ekumenik behövdes inte och jag behöver den inte idag heller.

    Tyvärr är det ”MÅNGA” kristna och dess ledare som låter sig förföras idag med ett som jag kallar det utblandat evangelium.

    Herren Gud har gjort så att vår vandring med honom skall vara enkel,både för vuxna och barn.

    Det som dom sk nykarismatiska sammanhangen,livets ord och allt som dom heter och kallar sig för + ekumeniken,katolicismen och andra sådana där avarter…det kallar jag INTE en enkel och vilsam vila i tron tillsammans med Jesus.

    /C

    • Clarre skriver:

      Måste få fylla på det inlägget som jag gjorde här för ca 1 år sedan.
      Jag började min första tid som nyfrälst med vanlig enkel bön och bibelläsning. Sen kom jag i kontakt med Livets Ord och Ulf Ekmans undervisning. Har vart med i en trosförsamling uppe i södra Hälsingland, församlingen Bollnäs Bibelcenter och några andra sk nykarismatiska sammanhang.

      När jag upptäckte att dessa trosförsamlingar har en felaktig teologisk grund, så gick jag helt enkelt och återvände till den enkla och vilsamma tron hos Herren genom ”vanlig bön & bibelläsning”. Jag upptäckte att jag då också fick tillbaka friden tillsammans med min Herre och frälsare Jesus, ja i min relation med honom.

      Så visst är det FEL på både den sk nykarismatiken och ekumeniken. Den är INTE biblisk, det kan jag säga med både skärpa och personlig insikt och erfarenhet. Gud välsigne er alla och må ni också komma till insikt om sanningen hos Herren Gud och hans ord.
      /C

  24. Annika skriver:

    Håller med dig Håkan. Läser inte dessa sidor, känns som felfinneri på hög nivå… Ordet om bjälken i ögat känns relevant.

    Ha det gott!

    //Annika

    • Clarre skriver:

      Ja Annika & Håkan . Frågan är väl om man
      Ska ”lyda” Guds ord eller människor , i detta fall pastorer och ledare inom trosrörelsen och nykarismatiken. Jesus säger ju personligen i sina evangelier att vi ska se till så att vi inte blir bedragna och dom bedragelser han talar om är andliga bedragelser. Och som jag skrev tidigare ju, är att innan jag kom i kontakt med trosläran, så hade jag bara vanlig bön och bibelläsning , ja precis så enkelt som kristna levde förr utan allt det NYA som har poppat upp här i Sverige alltsedan 80 talet.
      Gud välsigne er

  25. Keijo3 skriver:

    Detta är inte en mörk buskap. Bibeln säger ju att när ni ser detta börja hända så är eran förlosning nära. För mig är det inte ond eller deprimerande budskap. Tvärtom.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

