Todd Bently

I tidningen Dagen (se artikel) har Pontus J Back skrivit om ett besök, hos Morningstar Ministries i South Carolina, för att lyssna på Todd Bently, när han undervisade i fyra dagar om helande.

– Trots allt motstånd valde jag att lyssna till Herren och åkte på en resa som förvandlade mitt liv säger Pontus. Todd är en människa som gjorde bort sig under den långa kompanjen i Florida, men som bett om förlåtelse och nu är mitt uppe i en upprättelseprocess tillsammans med Rick Joyner. Pontus avslutar,  jag vädjar till er som är emot, eller blivit sårade, att förlåta. Gud har förlåtit och också glömt.

Todd Bently är en färgstark evangelist använd av Gud. Vi har mycket att lära oss av en sådan här i Norden innan vi snöar in oss i våra kyrkor. På onsdag eftermidag var läsarnas kommentarer följande: Upplyst 0%,  glad 36%, förvånad 10%, ledsen 11%, arg 36%. Viken dyster läsning, ledsen 11% och arg 36%.

Hur kan någon vara arg och ledsen när Gud upprättar en människa. Paulus skriver att Guds rike består inte i ord utan i kraft. Men här i Sverige har det blivit tvärt om. Guds rike består i ord och inte i kraft. särskilt bland andliga ledare.

Annonser

23 Responses to Todd Bently

  1. Pontus J. Back skriver:

    Amen!

    Varför blir folk arga och ledsna när man egentligen skall glädjas tillsammans med någon? Varför är det bara dåliga nyheter som säljer? Vi har kommit långt ifrån Guds kärlek vi Kristna i Finland och Sverige. I stället för att be för de som faller och gör bort sig så sparkar vi på dem som redan ligger. Jag börjar snart tro att vi Kristna eller s.k Kristna är mera onda än de andra som lever sina vanliga liv i överflöd. Vi får verkligen börja se oss i spegeln och rannsaka oss själva och be till Gud att HAN befriar oss från våra avundsjuka attityder.

    Guds välsignelser till Er alla!

  2. Kenneth Mäki skriver:

    Andra diket är att som också så brukligt brukar vara, är att sopa alla dåraktigheter och tokerier som begås och begåtts i frikyrkosammanhang under mattan för att aldrig mera tala om det. Men det är inte bibliskt! Hade det varit bibliskt så hade det aldrig stått i bibeln om exempelvis Kung Davids snedsteg.

    Nej! Vi ska påminna varandra och nästföljande generation kristna om våra felaktigheter så att de förhoppningsvis inte trillar ner i samma grop längs vandringen med Herren.

    Men tyvärr det verkar vara som att det är vi dåliga på, då samma saker tenderar att hända gång på gång. Ett förtroende kan man inte kräva utan ett förtroende vinner man och Todd Bentley är tyvärr ett typexempel på extrem fall inom våra sammanhang, sånt vi sett mycket av nu, församlingar i miljonkonkurser etc, etc. Jag ger Todd först några år innan jag personligen vet om jag kan lita på honom eller inte!

    Så sammanfattningsvis! Det handlar inte om avundsjuka,
    det handlar om att veta vad det står i ordet.
    Matt. 7:21-23
    Bibeln gör klart att vi ska vara visa och ha ett sunt kritiskt tänkande och inte förhasta oss med att låta vem som helst lägga handen på oss för att välsigna (nu hittade jag inte i skrivande stund var det står, men det står där).
    (1 Tim. 5:22 Admins kommentar)

  3. Michael häggqvist skriver:

    Det folk, med rätta, har kritiserat herr bently för, är ju att han INTE är upprättad! Han VÄGRAR ju att omvända sig från sin otrohetssynd! Om han verkligen omvände sig så skulle han ju gå tillbaka till sin hustru.

    Nej han vill förmodligen bara ha en plattform, och pengar, som så många andra mega-kyrko-evangelister…..

    (Admin vill påminna om Jakob 4:11)

    • Sefast Tronde skriver:

      Bäste Michael,
      Säger vi som du ”han vill förmodligen bara ha en plattform, och pengar, ..” säger nog detta tyvärr mer om dig än om TB.

      Jag känner inte TB och förmodligen inte du heller. Bland allt skvaller som förekommit om TB, och allt dumt han gjort har hans kända felsteg inte handlat om det du skriver om, utan om annat.

      Det som står mellan raderna är att du är bitter och besviken på kristna, och då i synnerhet ”mega-kyrko-evangelister”. Jag kan hålla med så tillvida att en alltför glassig stor stil inte heller tilltalar mig, men i det ‘glassiga’ USA kanske det inte uppfattas lika som här. Och.. jag tror faktiskt att det finns kända och rika människor även bland äkta Guds tjänare – allt beror på hur vi möter vår nästa och hur vi förvaltar allt som blivit oss givet, inklusive pengar och berömmelse.

      Jag vill här inte predika någon dubbelmoral och säga att vi inte får bli arga eller uppröras över div. fel som vi ser. Men, jag tror att du har fel i ditt uttalande enl. citat. Får väl se det som något du raspade ur dig lite obetänkt. Obetänksamhet kan vi alla drabbas av någon gång, även jag.

      MVH / Sefast Tronde

  4. singingdogblogg skriver:

    Vi vet nog för lite om hans tidigare äktenskap för att yttra oss i den frågan. Det kan ju tillochmed vara så att hans ex inte vill ha honom tillbaka.

  5. Pontus J. Back skriver:

    Singingdogblogg slog huvudet på spiken skulle jag kunna säga 😉

    Att spekulera i en evangelists förflutna är inte kristet beteende. Skall vi kanske börja nysta upp Benny Hinns skilsmässa också? Nej, det leder inte till några välsignelser. I stället för att vara emot Bentley, så varför inte be för honom och välsigna honom. Be att Gud leder honom på rätt väg. Om Ni inte tror att Gud svarar på Era böner så undrar jag då på vilken underlig Gud Ni tror på.

    Bibeln säger att under och tecken skall följa den som tror. Vad jag har sett så ser man varken under eller tecken kring de flesta kristna i våra länder, i stället ser vi domar och slag under bältet hit och dit. Varför kan inte människan göra som Gud, glömma samtidigt som Han förlåter?

    Folk talar även om falska under och tecken men VEM är NI att döma dessa? Skall vi inte lämna allt i Guds händer och bemöta varandra med kärlek. Min ärliga åsikt är att vi i Finlands och Sveriges kyrkor kommit LÅNGT i från sanningen och i det mesta vi gör fattas det viktigaste; kärleken!

  6. michael häggqvist skriver:

    ”Nej, det leder inte till några välsignelser. I stället för att vara emot Bentley, så varför inte be för honom och välsigna honom”

    Fel. En LEDARE ska, och MÅSTE bedömas…. Det säger Paulus mycket tydligt! T om Petrus får ju sig en tillsägelse! En ledare som beter sig som han, tar sig en annan kvinna och lämnar sin fru.. snälla nån! SKÄRP ER! Bara för att det skedde lite ”under” så kan vi ju inte kasta ut bibeln för det!

    Om vi välsignar honom nu så välsignar vi ju den synd som han så klart försvarar. Det är INGEN skillnad på det han gjort och på de som viger homosexuella, ingen.

    Bentley fru ville ha försoning, står om det i b l a Carisma magazine… Hans barn längtar efter sin far…. men pga kändishysteri i omvärlden så tog de tillbaka honom.

    Naturligtvis har Bentley inte gjort någon omvändelse eftersom han fortfarande lever i sitt äktenskapsbrott.

    ”Folk talar även om falska under och tecken men VEM är NI att döma dessa?”

    Vi är just sådana… läs bibeln…..Har du sett vad falska profeter gjort för skada i församlingarna?

    Knutby te x…..

    Jag bo i ett land där vi har RIKTIG väckelse, Kina, här skulle ALDRIG en ledare som Bentley få komma tillbaka utan SANN omvändelse, dvs att han går tillbaka till sin fru.

    (Admin lyfter fram Jacob 3:8-9 för självprövning)

  7. Pontus J. Back skriver:

    Kära Michael,

    Är du släkt med Carola? Tänkte då du har samma namn. Henne träffade jag i Lakeland 2008 under det som Gud då gjorde där.

    Vem har sagt att Todd Bentley skulle vara en ledare???
    Du har kanske inte så goda kunskaper i engelska, heller. Du får självklart tro på vad du vill men försök älska din nästa som du älskar dig själv, din nästa är även din fiende.

    Sedan kunde ju någon också studera lite av allt det goda som Todd Bentley har gjort. Hur många personer har du predikat för som har tagit emot Jesus och blivit frälsta under de senaste tio åren? Hur många människor har blivit helade av Gud då du har lagt händerna på dem och bett i Jesu namn?

    Sverige behöver en STOR förnyelse i kyrkorna. Likaså Finland. De flesta kyrkorna är andligt döda och dessa präster och prelater tror inte ens på Jesu uppståndelse. SKÄRP ER SJÄLVA!

  8. michael häggqvist skriver:

    ”Sedan kunde ju någon också studera lite av allt det goda som Todd Bentley har gjort. Hur många personer har du predikat för som har tagit emot Jesus och blivit frälsta under de senaste tio åren? Hur många människor har blivit helade av Gud då du har lagt händerna på dem och bett i Jesu namn?”

    Jag arbetar i Kina….Hundratals är svaret på din fråga, förmodligen fler än så. I förlängningen förmodligen tusentals.Inte på det lätta sättet, från en scen, utan från person till person. Ibland inför ett tiotal.

    Jag har bett till frälsning med hallickar, horor, Kinesiska maffiamedlemmar, en general, kommunister, en Dao-munk och naturligtvis ”vanliga” Kinesiska ”Svenssons”.

    Hur många har du själv fått leda till Herren?

    Många har fått mottaga helade till kropp och själ. Men jag har också suttit vid dödsbäddar och gråtit över barn som dött och gamla som i sista sekunden mottog frälsaren.

    Hur många har du fått se helade när du bett för dem?

    Jag har aldrig sparkat någon i ansiktet dock…., iaf inte sedan jag blev kristen, innan dess gjorde jag det av och till…

    MEN frälsning och helande….det är inte jag som gjorde detta…. bara Gud! Så ditt resonemang faller platt! Det är INTE Bentley som gjort allt det där….. Ge inte honom äran!

    ”försök älska din nästa som du älskar dig själv, din nästa är även din fiende.”

    Det är just det jag gör! Jag tänker på hans fru och barn som han övergav. Du tar den starkes parti!

    DU är kärleksös i biblisk mening! Inte i världens ögon!

    Han kommer att dömas på domens dag för det. Var är din ”kärlek” för dem? Läs Paulus brev! Om jag INTE tillrättavisar min broder som går fel, ja då faller hans ”blod” över mitt huvud!

    DU hade chansen att leda din broder rätt personligen, du valde att ignorera Guds ord. Jag ber att Bentleys synd, ”blod” inte ska vara över dig!

    Jag kanske låter hård, men du går ut så hårt och försvarar en upppenbar synd Pontus! Ser du inte hur fel du är?

    ”Vem har sagt att Todd Bentley skulle vara en ledare???”

    Predikar man så är man en ledare….. du skämtar nu va?

    Till admin: att inte tala tillrättavisning, speciellt till en ledare som lever i uppenbar oomvänd synd, är i sig en underlåtelsesynd. Att ta hans sida och försvara hans synd är ännu värre…..

    (Admin: Ordet talar för sig självt, men tolkas lite olika tydligen. Jag tror att Gud är Domaren och att vi ska be för och välsigna våra medmänniskor. Tala gärna tillrättavisning, men gör det då med personen det berör.)

    ”Sverige behöver en STOR förnyelse i kyrkorna. Likaså Finland. De flesta kyrkorna är andligt döda och dessa präster och prelater tror inte ens på Jesu uppståndelse.”

    Håller helt med.

    • Håkan Nilsson skriver:

      Michael och Pontus: Tack för era kommentarer, vad som gläder mig är att ni båda är ivriga att tjäna Herren. Orsaken till att jag skrev den här bloggposten var att så stort antal av tidningen Dagens läsare var arga för att Todd Bently är i en upprättelseprocess, och Michael, den är inte färdig ännnu, den pågår och vi kan inte döma resultatet av denna upprättelseprocess förrän den är färdig, ännu kan väldigt mycket hända. Så mitt råd till dig Michael är att invänta slutresultatet, innan du sågar ner honom. Michael varför tror du att det är lättare att predika från en scen? Tror du att du skulle ha samma resultat i din tjänst om du verkade i Sverige?
      Till sist, det som sker i Kina är helt underbart, var tacksam att du får vara där i Guds härlighet.
      Guds frid från Håkan N

      • Pontus J. Back skriver:

        Som det står skrivet i Guds ord så blir ingen profet i sin egen stad. Inte trodde någon på Jesus heller i sina hemtrakter. Däremot behöver man inte alltid åka så långt för att kunna vara använd av Gud. Där det finns ett förkrossat hjärta blir man ofta trovärdig.

        Jag är bara så tacksam att Gud använder mig här och där och att HAN fortsätter öppna dörrar för mig.

        Michael, var riktigt välsignad i din tjänst i Kina och där var GUD vill använda dig!

  9. Pontus J. Back skriver:

    Michael,

    Jag blir glad av att läsa om det fantastiska arbete du gör i Kina. Det var det jag ville höra. Många bara talar men det lämnar vid tomt prat. Och de folkgrupper du nämner är i stort sett samma slag av folk som jag kan nå tack vare mitt förflutna.

    Jag vill inte gå in på antal hur många jag har lett till frälsning för i slutändan så är det Jesus som frälser, ingen annan. Men jag kan med ärligt hjärta säga att det rör sig om hundratal. Jag har precis börjat och min bön är att det skall bli fler. Endast Herren har detta i sin hand. Jag ställer mig till Jesus förfogande inte någon människas.

    Angående Bentley så har jag ingen orsak att försvara honom. Han är min broder i Kristus och jag tänker inte heller sparka på honom. Den undervisning jag valde att ta del av var biblisk och där sparkades inga människor. Som sagt bör man behålla det goda i allt.

    Jag vet att jag har en kallelse som evangelist och det kommer jag att fortsätta med ända till Herren säger annat.

    Jag är inte ute efter strid utan efterlyser Kristen kärlek bland oss alla!

    Frid!

    • singingdogblogg skriver:

      Skulle vara roligt att träffa dig och ditt gäng. Kanske ni kommer till Lumsheden någon gång, jag skall nog be till Gud om det.
      Blessing från Håkan

      • Pontus J. Back skriver:

        Håkan,

        Vem vet kanske GUD öppnar fler dörrar för mig i Sverige där jag kan vittna om Jesus och vad HAN har gjort i mitt liv. Kollade lite var Lumsheden ligger och det är helt ny mark så du får mer än gärna be till Gud. Självklart berättar jag också om saker som JAG har gjort i mitt liv men endast så att ingen annan skall behöva göra samma misstag som jag har gjort. Jag har en vision och en dröm om att få göra en turné i skolorna i Finland och Sverige men tyvärr blir det svårare hela tiden i och med att man vill köra ut Gud ur skolorna. Var välsignad! Pontus

  10. Håkan Nilsson skriver:

    Pontus, om du ger mig din adress så skall du få två böcker jag skrivit. Vad heter orten där du bor?
    Blessing från Håkan och Yindee.

    • Pontus J. Back skriver:

      Hej Håkan,

      Jag bor i Vasa i Finland och min adress är:

      Pontus J. Back
      Holmvägen 3
      65200 Vasa
      Finland

      min e-mail är: pjb(at)netikka.fi

      Skicka mig dina uppgifter också på e-mail så skall jag skicka min bok till dig.

      Var välsignade!

  11. Sefast Tronde skriver:

    Hej Håkan och vördade bröder,
    Bra att Todd Bentley diskuteras på ett seriöst sätt.
    Beträffande äktenskapsbrottet och hans f.d. fru: – Vad jag vet är väl äktenskapsbrottet erkänt, och TB har bett om förlåtelse för det. Finns något ytterligare att göra? – Säkert, men inga självklara svar tror jag kan förmedlas av utomstående. Rick Joyner är nog den bäst lämpade människa att förmana och hjälpa TB till upprättelse. Självklart skall hans f.d. hustru också upprättas. Men, jag tror som sagt inte på självklara direktiv utifrån, utan jag tror på Gud.

    Hur skulle dagens kristenhet behandlat kung David? Skulle vi krävt av honom att skilja sig från Batseba, hetiten Urias hustru, som dessutom blivit havande?
    Skulle vi någonsin erkänna David som upprättad? Nej, jag tror inte det, i vart fall inte flertalet kristna. Profeten Natan, sänd av Gud, blev Guds redskap till upprättelse för David.

    Det som kan omintetgöra den vanliga bibliska upprättelseförordningen är omständigheten att TB gifte om sig. I sådana fall ser jag inga direkta bibliska hänvisningar att tillämpa. Ska vi då kräva att TB skiljer sig igen?

    Det vi trots allt kan göra är att tala med levande Gud, och att ge Honom tiden att visa oss huruvida TB omvänder sig till fullo och upprättas. Det är så lätt att döma, och döma hårt. Därigenom kan vi olyckligtvis själva bli skyldiga..

    Det är så många s.k. kristna ledare som har gjort fel, ibland fruktansvärda fel. Skall vi gå omkring och hoppas att de får lida under oförsoning och satans anfäktelser, eller skall vi bedja om att de upprättas. Jag för min del vill nog att alla, om de inte begått inför Gud oförlåtlig synd, upprättas och återigen får tjäna Guds rike. Detta även om jag endast i tro – genom Den Helige Ande – får uppleva att de upprättats – och inte får se några ‘bevis’ med mina egna ögon.

    Var välsignade bröder

    / Sefast Tronde

    • Daniel skriver:

      Detta va det bästa som skrivits ”so far” i den här debatten/diskussionen.

      Mer av sån här vishet istället för massa ”slå sig för bröstet” attityder om hur många man bett för och hur många man sett bli helade. Det blir lite sandlåda av såna argument. Precis likadant som när lärjungarna började tvista om vem som skulle få de bästa och förnämligaste platserna i himmelriket.

  12. Pontus J. Back skriver:

    Broder Sefast Tronde,

    Jag kan inte annat än säga Amen till din kommentar. Det var detta jag ville framföra med min insändare i Dagen. Även jag tror på Gud och jag ber för broder Bentley att allt skall lösa sig till det bästa i hans liv. Han har ju verkligen gått ut och bekänt att han gjorde bort sig genom att gifta om sig, så har också hans fru gjort. De har offentligt bett Kristi kropp om förlåtelse och ALLT är i Guds händer, inte våra.

    Som Kristna bör vi lära oss att göra som Gud då HAN förlåter. Allt kastas i glömskans hav och tas inte upp igen. Jag måste ärligt säga att vi kristna ofta faller här och de som ofta spekulerar i en persons förflutna innan man blev frälst och gör sina påståenden och drar sina domar är nog helt fel ute. Man kan inte vara kristen och tro på syndernas förlåtelse om man ifrågasätter en annan kristens förflutna genom att döma denne.

    Ha en välsignad vecka!

  13. Kenneth Mäki skriver:

    1 Tim 5:22 jag skrev ”inte förhasta oss med att låta vem som helst lägga handen på oss för att välsigna” Fast det står ”vi ska inte vara förhastade med att lägga handen på någon” Ja, det passade ju verkligen bättre in i sammanhanget, tänk vad lustigt, man har nåt bibelord ringade inuti sig, men kommer inte riktigt på hur det går…Men det var ju mitt på pricken. Med det menat att vi ska inte vara för snabba med att ordinera någon för tjänst.

  14. Björn Jönsson skriver:

    För mig är inte äktenskapsbrottet det stora problemet, utan anden som är verksam genom honom och då även anden som är verksam genom Rick och överhuvudtaget, väldigt tveksam till denna apostla och profetrörelse, det finns för mycket skumt i den som gör att jag tar avstånd!

    Falla i synd kan vi alla göra!

    Bj

  15. Celia skriver:

    Jaa du Håkan, Todd Bentley lämnar tydligen ingen oberörd. Glad över inlägget som hjälper oss att se på saken från en annan synvinkel.
    Lätt att döma av det man hört från andra sidan Atlanten. Hela sanningen om honom kommer vi aldrig få veta. Hans motiv och hans hjärta känner bara Gud. Vi får lämna över till Honom.
    Så jag ställer mej bakom bröderna Sefast och Pontus.
    Var välsignad!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: