En stinkande plats för Jesus

I dag på min markeringsrunda blev jag sittande i den mjuka snön utanför ett stall som finns här i närheten. När lukten från stallet kom svepande med vinden, kom samtidigt en tanke till mig. Tänk så trevligt om man kunde ordna en julotta i ett riktigt stall eller en ladugård. Som vallhund skulle jag säkert kunna samla ihop både folk och fä till en levande julkrubba.

Hästarna finns ju på plats redan. Några får skulle jag kunna hämta och vilken gris skulle inte med glädje spegla sig i fina lackskor och lukta på någon minkpäls. Jag tror säkert att Matte och Husse skulle kunna övertala någon präst som kunde komma och vara trevlig. Sången skulle jag själv kunna bidra med.

Fantasin skenade iväg där jag satt i den mjuka virta snön, men så helt plötsligt tog det stopp och jag avslog hela iden. Jag insåg helt plötsligt att det skulle vara en omöjlighet, för vart skall man i dag hitta tre vise män.

Mitt i julförberedelserna är det många som känner sig ensamma och utanför vårt ”välfärdssamhälle.” Är du en av dem? Då är du i gott sällskap. Jesus, Han som är upphovet till vårt julfirande var redan vid födseln utstött och övergiven. Stallet Han föddes i var med sina lager av ihoptrampad dynga en stinkande plats, på betryggande avstånd från människovärdigt boende.

Advent betyder ankomst. Det finns omkring 300 profetsior i gamla förbundet (testamentet) om att Jesus skulle komma och nu väntar vi på att Han skall komma tillbaka. I hela Bibeln finns det sammanlagt 568 textsammanhang som talar om att Jesus skall komma tillbaka. Men då kommer Han inte till ett stinkande stall, då kommer Han för att regera, utifrån sin huvudstad Jerusalem. advent

När Jesus kom till Jorden första gången var det bestyret med skattskrivningen som blockerade alla dörrar för Jesus. Nu är det Julen som står för dörren.

Kommentera

