Feministtiken

Inom mitt revir, bara en liten bit här ifrån har en familj börjat få allt tätare besök av en ung och snygg hundfröken. Hon brukar sitta på balkongen och spana in när jag kommer. Då ropar hon med vacker röst när hon upptäcker mig. Jag gillar henne, för hon är liten och behändig. Hon ser nästan ut som ett vitt krulligt lamm med korta ben. Undrar just vad det kan vara för ras.

När jag kommer fram till huset kommer hon nedrusande. Den lilla svansen går som en propeller och så slänger hon sig på rygg framför mig och visar hela sin härlighet. Jag tror faktiskt att hon gillar mig.

Men här om dagen blev jag fundersam när jag träffade henne. Åter igen hade hon varit och rullat sig i diket. Hon var alldeles svart ända upp till öronen. Jag har funderat mycket över varför hon genom att rulla sig i smutsen försöker dölja sin rätta identitet.

Nu befarar jag det värsta, jag misstänger att hon är en feminist och jag kan se i hennes ögon hur hon tänker. Karlarna har under en lång varit så fixerade vid att förverkliga sig själva, gjort så mycket dåligt och sådant som är fel, så nu är det vår tur att göra detsamma.

Men i vår värld sysslar vi inte med lobbyverksamhet eller bildar ny partier så jag tar det med ro. Det kanske är så enkelt att hon behöver lite extra uppmärksamhet. Hon kanske blev behandlad som hundpojke när hon var liten och aldrig fick sin prinsesseroll bekräftad.

Människorna har ju så många högmodiga tankar och försöker hela tiden att ändra på det som Gud har skapat. Nu försöker man till och med att göra ”flippar” av barnen. ”Flippar” är barn som fostras att vara könsneutrala och inte flickor och pojkar. Jag ber till Gud att de inte skall tvinga också oss 4-fotingar in i sitt uppror mot Gud, AMEN.

tik.jpg

8 Responses to Feministtiken

  1. andreas skriver:

    Står de inte någonstans i bibeln att alla är lika mycket värda?
    Det är en fråga och inte ett påstående…
    Men om de nu står så, borde inte alla behandlas lika då? Man kan ju fortfarande vara man eller kvinna!

  2. singingdogblogg skriver:

    Samma värde, men det står inte att alla ska behandlas lika! Syndaren och den rättfärdige kommer att behandlas olika, oavsett man eller kvinna.

  3. andreas skriver:

    Men om dom ska ha samma värde ska man väl ha samma chans i livet/arbetslivet också? Även barn borde ju ha samma chans, kille som tjej. Tjejer på förskola och skola har ju i regel hårdare normer än pojkar. Tjejer har fått som uppgift att sitta still, vara söt och inte leva om. Gör dom det blir deras föräldrar underättade och ombedda att prata med sin dotter. Men om en pojke på förskola eller skola lever om på samma sätt så accepteras de av lärare och lärarinor på ett annat sätt, och blir ofta försvarat med att, pojkar ska vara busiga och högljuda, dom är född så.
    Du kanske kallar de samma värde ändå, men jag tycker de är ******* fel att ge olika kön olika normer/regler. ALLA barn behöver leka och stöka till.
    Jag läste senast idag om en tjej i tidningen, hon hade fått sparken för att hon inte sminkade sig på jobbet. Så ful kan ingen människa vara. Tror du att en kille skulle få sparken om han inte sminkade sig på jobbet? Samma värde? Kanske är dags att göra något åt könsrollerna då.
    Jag skriver med erfarenhet, eftersom jag har jobbat inom barn och omsorg.
    Bör tillägas att den här frågan inte handlar om tro, utan om samhället i allmänhet.
    Uppfostrar man tjejer och killar lika så kanske de så småningom blir lika vilkor för båda könen och dom blir bemötta med lika värde på bla. arbetsmarknaden.

    Tacksam för svar istället för censur den här gången 🙂

  4. singingdogblogg skriver:

    Samma värde, läs själv i Bibeln om ditt och andras värde.
    Jesus har gett sitt liv för alla, men alla värderar inte det lika.

    Censurerade lite i din text.

    De frågor du har, ligger kanske inte på vårt bord att svara på eftersom de känns riktade mot andra områden, hem, skola eller arbetsplatser som själva bör svara på dessa frågor. Frågor om tro kan vi besvara men inte allmänna ändlösa diskussionsämnen eller enskilda samhällsfrågor.

    Tron på Jesus ändrar också de frågeställningar vi har om livet. Den största möjligheten är att ändra på sig själv och sin egen attityd. Jesus älskar dig och gav sitt liv för dig, vad är din värdering av det?

  5. andreas skriver:

    Men du skriver ju i texten att man inte ska uppostra tjejer och killar likadant. De spelar väl ingen roll om du gör de till en religionsfråga eller en samhällsfråga, de blir ju samma effekt hur som helst.
    De ligger väl lika mycket på erat bord som på någon annans. I mina ögon borde varenda svensk medborgare predika för jämställdhet, oavsett religion, arbete eller uppfostran.

    Nyfiken fråga, varför censurerde du? Ja skrev väl inget elakt eller hotfullt?

    Eftersom jag är ateist. Inte tror på att underkasta mig någon som jag inte känner, tror på, eller har bevis för dess existens, så kan jag tyvär inte svara på den frågan fullt ut. Men om någon (vem som helst) skulle ge sitt liv för min skull, skulle jag vara evigt tacksam.
    Men som sagt, jag tror inte på Jesus som gudomlig. Att Jesus fanns tvivlar ja inte alls på, han var antagligen riktigt smart också. Men jag tror fortfarande att han var en vanlig människa med väldigt sund syn på världen och livet.

  6. singingdogblogg skriver:

    Andreas har du läst texten ordentligt, eftersom du kommer med påståenden som vi inte känner igen att vi skrivit? Det känns inte relevant att svara på det vi inte har påstått.

    Vi predikar Jesus, och en möjlig relation med Honom, inte religion eller religiöst beteende.

    Censuren var bara ett opassande ord som ersatts med stjärnor istället.

    Lär känna Jesus så kanske du ändrar inställning, Han har gett sitt liv för dig på Golgata, så det är redan klart, du behöver bara ta emot om du vill, du väljer själv om du vill se glad ut eller inte.

    Apropå Gud, gör som Honom bli människa, vilket var det Herren gjorde för vår skull, Han blev Människosonen och kom med det glada budskapet om frälsning. Herren tror på dig därför gav Han sitt liv för dig, tar du emot eller gjorde Han det förgäves, valet är ditt.

  7. andreas skriver:

    tror inte du och ja kommer nå längre nu, eftersom du undviker att svara på mina frågor och istället skriver dina svar runt om dom.. och nå stjärnor har jag inte sett, du radera ju två inlägg, ett av mina och ett av dina! 😉

    men tack för en underhållande diskution!

  8. singingdogblogg skriver:

    Här är stjärnorna du missade *******

    Och svaren är ja, nej eller vet inte.

Kommentera

